Jak to funguje na Ukrajině?

O Ukrajině v Česku koluje spousta názorů a většina není nikterak pozitivních. “Co tam?”, “Proč?” a spostu dalších podobobných věcí jsem slyšel po tom, co jsem se někde zmínil o tom, že plánujeme jet na Ukrajinu. Ovšem nyní se mne spousta lidí na Ukrajinu ptá a to s úmyslem vydat se tam také.

Cesta na Ukrajinu není nijak složitá, ikdyž po chvilce googlování ůžete mít opačný pocit. Ovšem pozor na to, že spousta nalezených informací je velmi nepřesná nebo zastaralá a dokonce i na stránách MZV ČR naleznete spoustu nepravdivých informací.

Například jedna z nich je ta, že musítre mít určitý finanční obnos, pro vstup na Ukrajinu, dle počtu dnů, které zde budete trávit (viz.: https://www.mzv.cz/lvov/cz/viza_a_konzularni_informace/informace_pro_obcany_cr/informace_pro_cesty_a_pobyt_na_ukrajine.html).

Ukrajinská mentalita je jiná než ta česká. Nevím jestli přímo horší nebo lepší než ta naše, je ale prostě jiná. Co může být normální u nás, nemusí být zcela tak běžné na Ukrajině a naopak. Dostat se do země není problematické, opačná cesta už může být složitější; vždyť například cigarety stojí čtyřikrát méně peněz než u nás, levná je i vodka nebo léky. Pašovat by se dalo cokoliv a toho jsou si vědomi jak polští celníci, tak i slovenští. Četl jsem spoustu informací po podrobné kontrole zavazadel, procházení všech věcí v autě a veškerých věcí, které u sebe člověk má, ovšem realita byla poněkud jiná, ikdyž možná jsme měli jen zrovna štěstí. Cesta byla bezproblémová, ovšem jen do té doby než nedojedete k Ukrajinským hranicím. Zvolili jsme trasu přes Polsko (Olomouc – Krakow – Krakovec [PL/UAH] – Lvov – Ivano-Frankivsk) a hned pár set metrů před Ukrajinskými hranicemi jsme dojeli do několik set metrů dlouhé kolony, která se pohybovala o nějakých 5 aut za dvacet minut, celkově jsme v této koloně strávili více než 4 hodiny a přiblížili se tak konečně k samotné hranici, prohlídka na polské hranici byla poměrně rychlá a přejeli jsme pomalým posouváním v koloně na ukrajinskou hranici, zde už ta rychlost bohužel nebyla a než jsme se dostali na území Ukrajiny bylo zase o 2 hodiny později, celkově jsme tak na hranicích strávili něco přes 6 hodin.

Ihned po vjezdu na Ukrajinskou půdu je najednou všechno trak nějak jiné, tříprodová dálnice, po které jedete prakticky po celém Polsku se najednou změní v klasickou obousměrnou silnici, kde je najednou Vaším největším úkolem sledovat povrch vozovky a vyhýbat se všem dírám, aby jste si nezničili auto, protože v porovnání s poměrně špatným stavem českých silnic jsou ty ukrajinské naprostá šílenost a i přes veškerou snahu si auto nerozbít, se nám to povedlo a odrovnali jsme si tak levé přední kolo a kamínek letící od jiného vozidla vytvořil pěkného pavouka na čelním skle. Ovšem příjezd na cílové místo jsme zvládli asi okolo 23h místního času.

Při samotné návštěvě Ukrajiny si nachystejte i Ukrajinskou hotovost, protože ne všude berou karty. Zároveň se Vám hotovost bude hodit, pokud porušíte pravidla slušné jízdy. Policisté k Vám, jako cizinci, nebudou zrovna velkorysí a pokuta za, byť rychlou jízdu, může být přinejmenším na nejvyšší možné hranici nebo klidně za ní. Dále se Vám na Ukrajině naskytne pohled na spusty zachovalých žigulíků a jiných starších kousků na silnicích. Ve městech je pohled naprosto rozdílný a prakticky si ani neřeknete, že se nacházíte na Ukrajině. Nemyslím si, že by Vaše auto (zvláště ve městech) bylo centrem něčího zájmu a to i pokud budete cestovat novým dražším automobilem.. Provoz je však tak hustý a pomalý, že při přesunu z bodu A do bodu B zestárnete o pár vrásek (hlavně kvůli nervům), protože nějaké spořádané stání v koloně, které u nás známe tu neplatí a každý Ukrajinec se snaží si cestu urychlit tím, že bude předjíždět protisměrem, krajnicí nebo klidně i samotným polem či trávníkem vedle cesty. Na klasické jednoproudé silnici jsme zažili tříproudou kolonu aut v jednom směru. A když už se rozhodnete pro cestu autem tak jako my, přečtěte si jistá pravidla provozu, která nejsou ve všem stejná jako u nás…

Při cestě zpátky z Ukrajiny si dopočuji dát časovou rezervu, protože je možné zde strávit zase několik hodin. Přechod z Ukrajiny do Evropské unie bude jedním z těch složitějších částí cesty. Pokud pojedete autem a jste mladý kolektiv, pak počítejte, že možná budete trochu provokativní pro celníky z Ukrajiny. Dejte si pozor, co vezete. Pokud máte choutky brát si s sebou do ČR více než povolené množství cigaret nebo vodky pro kamarády, rozhodně nedoporučuji riskovat tento převoz autem. Před jakýmkoliv plánem Vašich nákupů a převozů doporučuji pročíst si pravidla na stránkách českého Ministerstva zahraničních věcí, pomůže to vyvarovat se nevědomým omylům, na které stejně nikdo nebude brát ohled, protože neznalost neomlouvá.

Tak třeba ukrajinští celníci prohlíželi naše auto a ptali se dokola, zda máme nějaké cigarety a alkohol. Ono se může zdát, že přechody mezi Ukrajinou a EU mohou být drsné,  ale nejsou. Třeba ukrajinská policie prý někdy zkouší řidiče z neznalosti a sama se tu a tam chytne do pasti, kterou původně připravovali na Vás. I z tohoto důvodu si myslím, že třeba v Rusku má kde kdo v autě kameru, protože tam právo ekonomicky silnějšího platí oproti Ukrajině výrazněji. Jakmile s úsměvem na rtech přesvědčíte strážce zákona o tom, že máte vědomosti o tom, co smíte a co smí on, dostáváte se do mírné výhody. Určitě nesmlouvejte o tom, že jste nejeli rychle, když jste rychle jeli – to je jen Váš problém a výmluvy to jen zhorší. Každopádně cestování autem po Ukrajině je příjemná varianta plná dobrodružství…

Loading Likes...